2. Аудитория на комуникациите

Коя е целевата аудитория на комуникацията на електронните административни услуги? На кого ще говорим? Кой искаме да чуе нашето послание? Един от начините да погледнем на аудиторията е през демография и психография.

Демографията на аудиторията включва възраст, пол, образование, местоживеене. Тези категории имат отношение към идентичността и опита на хората и комуникациите трябва да ги вземат предвид. От друга страна, трябва внимателно да се избягва налагане на стереотипи на база демографска информация, защото нещата винаги са по-сложни от опростената категория. Използването на демографията не означава да променяме целта на комуникацията за всяка отделна група, а по-скоро да помислим какъв вид информация би бил най-важен за членовете на различните демографски групи. 

Психографията разделя аудиторията на групи по психологически характеристики от рода на начин на живот, социален статус, активност, интереси, ценности, мнения и нагласи.

Примерно психографско сегментиране:
Начин на живот
Активни хора, работещи, ползват активно съвременни технологии, ценят личното си време.
Неактивни хора (пенсионери, безработни), ползват слабо или не ползват съвременни технологии, времето не е фактор за тях
Социален статус
Хора с добри финансови възможности, предпочитат да ползват електронни услуги.
Хора със слаби финансови възможности, предпочитат да ползват услуги на място.
Активност
Социално активни хора с много контакти и присъствие в социалните медии.
Социално пасивни хора с тесен кръг контакти без активност в социалните медии.
Интереси
Хора, които се интересуват от новостите и искат да бъдат в крак с тенденциите.
Консервативни хора, които са безразлични, дори враждебни към новостите и изпитват пренебрежение към тенденциите.
Ценности, мнения и нагласи
Хора, които споделят европейските ценности – грижа за околната среда, предимствата на цифровизацията, правото на добра администрация и действията в тази посока им дават самочувствие.
Хора, които не споделят или са скептични към европейските ценности и предпочитат запазване на статуквото.

 

Основна целева аудитория са хората, които с най-голяма степен на вероятност ще проявят интерес към предложението, ще реагират положително на посланията и ще предприемат действие.

От комуникационна гледна точка демографско-психографската класификация очертава две основни групи:

Група А
Активни работещи хора, които ползват технологиите, с добри финансови възможности, социално активни, интересуват се от новости, споделят европейските ценности.
Това е групата, която предпочита да ползва електронни услуги и с най-голяма степен на вероятност да прояви интерес към предложението.
Група Б
Неактивни хора, ползват слабо технологиите, със слаби финансови възможности, с тесен кръг контакти без активност в социалните медии, безразлични към новостите, предпочитат запазване на статуквото.
Това е групата, която предпочита  да ползва услуги на място и е слабо вероятно да прояви интерес към предложението. Това обаче не означава изключването й от комуникациите.

Разбира се, в рамките на тези основни групи има под-групи. Например, не всички професионално и социално активни хора имат присъствие в социалните медии. От друга страна, много от трудово неактивните хора проявяват активност в социалните медии и т.н. Това може да бъде отразено в динамиката на комуникациите, като се започне с целеви послания към основните групи и се прецизира на следващ етап. За целта са необходими проследяване и оценка на резултатите.

Пример:
Ако известен изпълнител с голям брой последователи напише пост във Фейсбук, че използва дадена електронна административна услуга, това ще привлече внимание, но подобно внимание едва ли ще превърне гражданите в потребители.
Ако обаче уважавана институция с по-малко последователи напише подходящ пост, има по-големи шансове за реално ангажиране на нейните последователи.